HOME //

Sport en Fitness Nieuws

5-Boeken-die-je-moet-lezen!!

5 Boeken die je moet lezen!!


Fitter, sterker, strakker, gezonder, vitaler en weerbaarder worden is een kwestie van Hard en SMART trainen, herstellen en leven. Daarbij is kennis een heel belangrijke voorwaarde! In dit artikel bespreek ik 5 boeken die van grote waarde kunnen zijn voor je training, je fitheid en het leven in het algemeen. 
 
Ik ga het hebben over basisboeken in verschillende vormen. Fundamentele boeken en producten die een basis leggen voor je ontwikkeling. Zonder fundament geen huis, zonder basiskennis geen vooruitgang. Teveel mensen in de fitnesswereld rennen achter de ene hype na de andere aan omdat ze geen tijd hebben geïnvesteerd in de Basics. Ga maar eens na wat er de afgelopen jaren allemaal op je af is gekomen:
  • Je mag geen (tarwe) brood meer eten
  • Geen melk meer drinken
  • Suiker is vergif geworden
  • Eet gluten vrij!
  • Transvetten zijn dodelijk
  • Eet zo weinig mogelijk Koolhydraten
  • Superfoods zijn noodzakelijk en genezen zelfs de ergste ziektes
  • Mindfullness is noodzakelijk om een burnout te voorkomen
  • De kettlebel is het meest effectieve trainingsmiddel
  • Sit ups zijn onzin, train je Core stability
  • Crossfit is het meest effectieve fitness programma
  • Bankdrukken is niet functioneel
  • Enz. enz.
Als je niet beschikt over een goed kennisfundament, kun je al deze claims moeilijk op hun waarde schatten en ben je overgeleverd aan de oppervlakkigheid en de hypes. Hieronder een vijftal boekentips die deze stevige basis kunnen bieden en die mij erg geholpen hebben. Uiteraard is dit heel persoonlijk en ben ik meer dan benieuwd wat jouw vijf boekentips zijn op het gebied van Sport & Fitness.

1. Essentials of Strength Training and Conditioning (3e editie)
Het standaard studie- en examenboek van de Amerikaanse National Strength & Conditioning Association (NSCA). De NSCA is wereldwijd koploper op het gebied van onderwijs in fitness en health. Er zijn zeker wel actuelere of meer specialistische boeken, maar dit boek is een meer dan voortreffelijk startpunt voor iedere fitnessenthousiast! Just do the Bascis!
Het boek behandelt alle onderwerpen die te maken hebben met fitness (kracht- en conditietraining) en de onderliggende biologie, anatomie en fysiologie. Het dikke (656 pagina’s) full colour boek bestaat uit vijf delen.
Deel 1 behandelt hoofdstukken over spierfysiologie, energiesystemen, hormonen, biomechanica, effecten van aërobe en anaërobe trainingsprogramma’s, invloed van leeftijd en geslacht op krachttrainingsprogramma’s, mentale aspecten, prestatiebevorderende middelen en voeding in relatie tot gezondheid en prestatie.
Deel 2 gaat over de principes van testen en evalueren en in het derde deel worden warming-up en stretching onder de loep genomen en komen diverse oefeningen in woord en beeld aan bod.
Deel 4 gaat verder in op het ontwerpen van programma’s voor kracht, plyometrie, snelheid en behendigheid. Ook komt duurtraining aan bod in een apart hoofdstuk. Dit deel wordt afgesloten met hoofdstukken over periodisering en revalidatie.
Het laatste deel gaat in op regels, organisatie en management van alles in en rondom 'the gym'. Wat zijn de eisen aan de accommodatie, hoe zou je die kunnen inrichten en hoe moet je het onderhouden?
 
2. How to read fitness research
We worden overspoeld door zogenaamd wetenschappelijk onderzoek op het gebied van Fitness, Sport en Voeding. Maar hoe kun je nu beoordelen wat de waarde van dat onderzoek is? Het product 'How to read fitness research' helpt je hierbij!
 
Chivo (www.chivo.nl) recenseerde dit boek al eens zeer goed en ik volg hem hier in. Het product is opgedeeld in vier delen en is feitelijk in seminarvorm, bestaande uit vier presentaties op video. De sheets worden ook meegeleverd in digitale vorm, zodat je die uit kunt printen en dus kunt gebruiken om aantekeningen te maken. Naast de vier delen, bevat het ook nog een bonus video en een mp3. 
 
Deel 1 - Introductie
Er wordt aandacht besteed aan het onderzoeksproces en de belangrijke stelling, dat onderzoeken helemaal niets bewijzen en legt keurig uit waarom. Wat is er voor nodig, hoe loopt nu de route van idee tot publicatie en wie zijn er allemaal bij betrokken? Als je onderzoekpublicaties wilt beoordelen, dan is het zeker handig om hier inzicht in te krijgen.
 
Belangrijk is ook dat de rol van de praktijkervaring niet wordt uitgevlakt, maar gezien wordt als een onderdeel van het beoordelingsproces. Ook wordt de financiering van onderzoeken door bedrijven besproken en hoeveel invloed ze kunnen uitoefenen.
 
Deel 2 – Publicaties
Deel 3 – Statistiek
 
Droge materie luchtig gebracht! Geen leuke materie maar het vormt wel een cruciaal onderdeel van het beoordelen van een onderzoekpublicatie.
 
Deel 4 Toepassen
 
Je nieuwe kennis leidt ertoe dat je niet verdwaalt in de wereld van wetenschappelijke publicaties en dat je het allemaal ook goed kunt beoordelen. Er wordt aandacht geschonken aan het omgaan met tegenstrijdige conclusies en hoe je grafieken moet interpreteren. De voorbeelden die besproken worden hebben betrekking op spiergroei, vetverlies en andere zaken die direct relevant zijn voor de personal trainer.
 
3. The New Rules of Lifting: Six Basic Moves for Maximum Muscle (L.Schuler en A.Cosgrove)
Een back to basic boek vanuit een super combinatie van harde wetenschap en nuchtere praktijk! Een pleidooi voor de basis Big Six: Push – Pull – Squat – Deadlift – Lunge en Twist! Old school in een modern jasje en geheel onderbouwd! Elke categorie van de Big Six wordt geanalyseerd in termen van uitvoering, gebruikte spieren en toepasbaarheid in het dagelijks leven. Alleen al de New Rules zijn het boek meer dan waard.
 
4. Advances in Functional Training: Training Techniques for Coaches, Personal Trainers and Athletes (Mike Boyle)
Mike Boyle is de grote man achter het concept van functionele training, die de laatste tien jaar een enorme invloed heeft gehad op de kracht- en conditietraining. Functionele training ging en gaat enerzijds over de vertaling van fitness en krachttraining naar andere gebieden zoals de sport. Welke fitnessoefeningen maken een voetballer/bokser/volleyballer enzovoorts beter in zijn sport? 
 
Functionele training gaat anderzijds over de toepassing van functionele anatomie bij het bepalen van fitness en krachtoefeningen: welke oefeningen zijn veilig en effectief?
 
  • Is een sit-up een veilige en effectieve buikspieroefening of zijn onze buikspieren daar niet voor bedoeld?
  • Kun en mag je roteren in je lumbale wervelkolom bij oefeningen als twisten, spidermans en andere rotatie oefeningen?
  • Wat is het nut en de transfer van machine oefeningen als bijvoorbeeld een leg extension? 
  • Is rekken (stretching) veilig en effectief?
  • Wat is de ´Core´ en wat is ´Core Stability´ en hoe train je dit?
  • Wat zijn de oorzaken van lage rugklachten en wat kunnen we hier aan doen?
 
 
Boyle en Functionele training heeft een grote invloed gehad op de kracht en conditie training van (top) sporters en hele Fitness rages zoals die van de Bosu en Swiss ballen maar ook op de Sportfysiotherapie. Ofschoon deze beweging steeds verder van de hard core Gym is komen te staan in de richting van correctie oefeningen en fysiotherapie is het een geweldige kennisbasis voor verantwoord trainen. Zijn Manifesto voor Fitness training heb ik als trainer nog steeds op de kast hangen;
 
1- First we will do no harm
2- We will train no further than technical failure.
3- We will deliver the minimal effective dose
 
5. Fitter, harder & mooier 
Een aanrader voor iedereen die wekelijks in de sportschool traint! Een prachtige geschiedenis van fitness en lichaamscultuur in ons land. Het geeft een prachtig inzicht in wat we nu precies aan het doen zijn in de gym en wat de wortels daar van zijn.
 
Want waarom is fitness zo populair? Waar komt die motivatie vandaan om het (veelal gezonde) lichaam zo intensief aan te pakken in de sportschool, de bootcamp of de crossfit box? 
 
Het lijkt er zelfs op dat fit, gezond en slank zijn een soort van plicht aan het worden is. Je bent haast niet normaal als je niet sport of aan fitness doet. Dit boek behandelt de opkomst van de fitheid en fitness beweging in ons land en traceert de tegenwoordig zo uitbundig uitgestalde lichaamsidealen.
Het geeft antwoord op prachtige vragen als: wat waren de negentiende-eeuwse voorlopers van hedendaagse fitnessapparaten? Wie waren de eerste bodybuilders en de 'fitnesspioniers'? Hoe is de enorme opmars van het hardlopen tegen het einde van de twintigste eeuw te verklaren? Waarom liepen vrouwen daarbij achter?
 
En zo staat het boek vol met anekdotes uit de vroegste geschiedenis van de sportbeoefening in Nederland. Wie wist bijvoorbeeld dat aan het begin van de vorige eeuw krachtsport vooral een attractie in circussen was? En dat voor de Tweede Wereldoorlog een hardloper op straat nog uitgescholden werd voor 'naaktloper'. Een must read voor de echte liefhebber die zijn of haar fanatisme wat wil relativeren. Die naast keihard trainen en goede voeding zichzelf ook de vraag durft te stellen: fitness, maar fit voor wat? Voor degenen die huidige hypes in de fitness kunnen beoordelen op hun waarde en niet ‘ziek worden van gezondheid’! Een mooi boek om stevig met beide benen op de grond te blijven staan!
 
















Door Erik Hein
 
Lees meer in Sport & Fitness Magazine
Onze uitgaves zijn op verschillende manieren te verkrijgen

Klik hier voor digitale abonnementen en losse nummers

Klik hier voor print abonnementen en losse nummers
Bestel hier de laatste editie
laatste editie an sport en fitness magazine

© 2017 sport & fitness magazine | linkpartner van Tentoo payroll
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en /of openbaar gemaakt door middel van druk, fotografie, microfilm of op welke -andere wijze dan ook, zonder een vooraf verkregen schriftelijke -toestemming van de uitgever. ISSN: 1381-2572
like ons op facebook