HOME //

Sport en Fitness Nieuws

De-shoulderpress-doe-je-zo

De shoulderpress doe je zo


Bodybuilders trainen hun schouderspieren optimaal als ze de shoulderpress staande uitvoeren en dan ook nog bij voorkeur met dumbbells. Dat schrijven Noorse bewegingswetenschappers in de Journal of Strength and Conditioning Research. De Noren plakten elektroden op de spieren van bodybuilders en lieten die vervolgens de shoulderpress uitvoeren met een halterstang en dumbbells terwijl ze zaten of stonden. Zo konden de Noren zien dat de staande uitvoering zorgde voor de beste activering van de spiervezels en dat dumbbelltraining meer vezels activeerde dan haltertraining. ‘De beste manier waarop je de schouders kunt trainen, is dus niet de manier waarmee je ook de meeste kilo’s omhoog kunt tillen’, zeggen de onderzoeker. ‘Onze proefpersonen tilden fors minder als ze de shoulderpress staande uitvoerden, en al helemaal als ze dat met dumbbells deden.’ 
Bij de staande uitvoering van de shoulderpress moeten de schouderspieren waarschijnlijk harder werken om de gewichten stabiel te houden. ‘Dat gaat ten koste van het aantal kilo’s dat je kunt tillen, maar betekent wel dat je je spieren intensiever traint’, aldus de onderzoekers.

Lees meer in Sport & Fitness Magazine
Onze uitgaves zijn op verschillende manieren te verkrijgen

Klik hier voor digitale abonnementen en losse nummers

Klik hier voor print abonnementen en losse nummers
Bestel hier de laatste editie
laatste editie an sport en fitness magazine

© 2017 sport & fitness magazine | linkpartner van Tentoo payroll
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en /of openbaar gemaakt door middel van druk, fotografie, microfilm of op welke -andere wijze dan ook, zonder een vooraf verkregen schriftelijke -toestemming van de uitgever. ISSN: 1381-2572
like ons op facebook